Hoeveel initiatieven zijn er bij deze tenderronde ingediend?
Er zijn 6 initiatieven ingediend.
Waar komt het grootschalige arbeidsmigrantenhuisvestingscomplex?
Deze komt op de Oude Rijksweg 11 te Liempde.
Waarom is de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning aan dit bedrijf verleend?
Op basis van het vastgestelde beleid zijn in de Verordening en Regeling kwaliteitscriteria opgenomen waaraan een aanvraag voor een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning moet voldoen. De kwaliteit van de aanvraag is beoordeeld op basis van deze kwaliteitscriteria. De aanvraag die beoordeeld is heeft een totale score van 607,5 en geen van de weigeringsgronden is van toepassing.
Score 607,5: Wat was de totale score die een aanvraag kon behalen? Waarop heeft deze aanvraag niet volledig gescoord?
In totaal waren er 1000 punten te behalen. Om de volledige score te behalen moest er op ieder punt een enorme meerwaarde gerealiseerd worden. Het minimale wat we vroegen was al erg hoog dus 1000 punten halen is nagenoeg onmogelijk.
Waarom is er maar één arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning verleend?
De overige vijf aanvragen komen niet in aanmerking omdat de in de Regeling genoemde weigeringsgronden van toepassing zijn. Bijvoorbeeld door onvolledigheid of een verzoek tot huisvesting van een onjuist aantal personen.
Komt er nog een tweede tender?
Op dit moment gaat alle aandacht nog uit naar de afronding van de huidige tender. Na afronding van de tender zal er een evaluatie plaatsvinden waarna het vervolg bepaald zal worden.
Wanneer kan er worden gebouwd?
De initiatiefnemer beschikt nu over een exploitatievergunning, de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning. Vervolgens dient een aanvraag voor een omgevingsvergunning te worden ingediend, waarna de ruimtelijke procedure doorlopen wordt. Nadat er een omgevingsvergunning is verleend kan er met de bouw van start worden gegaan.
Wanneer is de buurt geïnformeerd over de plannen?
Tijdens het gehele proces van beleid tot aan de verlening van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning is regelmatig door de gemeente informatie gedeeld met zowel de stakeholders rechtstreeks als met de pers. De stakeholders zijn opgenomen in een emaillijst waarvoor mensen die geïnteresseerd zijn in het proces rondom huisvesting arbeidsmigranten zich konden aanmelden. Buurtbewoners van Vrilkhoven hebben zich ook aangemeld voor deze lijst. Na het verlenen van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning was/is het aan de initiatiefnemer (SBA Flex) om de buurt verder te informeren en de dialoog met omwonenden aan te gaan. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol. Hiervoor zijn al meerdere momenten georganiseerd, waarbij de wethouder samen met meerdere ambtenaren ook aanwezig was om in gesprek te gaan. Daarnaast heeft het college de omwonenden per brief nogmaals gevraagd om deel te nemen aan de tweede bijeenkomst, georganiseerd door SBAFlex in het kader van de omgevingsdialoog. Wethouder Mariëlle van Alphen heeft destijds aangegeven: “Uiteraard staat de gemeente nog altijd open voor een gesprek. Dit aanbod is onlangs ook nogmaals gedaan aan de buurt via het actiecomité, maar zij hebben daar op dit moment geen gebruik van willen maken. Op het moment dat betrokkenen in gesprek willen gaan met de gemeente, zijn wij daar altijd toe bereid.” Individuele omwonenden die om een gesprek hebben gevraagd, zijn daar allemaal voor uitgenodigd.
Waarom is er geen omgevingsdialoog gevoerd vóór de verlening van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning?
Voor de aanvraag van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning was het niet verplicht om een omgevingsdialoog te doorlopen. Een initiatiefnemer kon zelf een keuze maken in de mate waarin het initiatief reeds in de tender fase wordt getoetst bij omwonenden. Redenen hiervoor zijn:
- Dat de omgevingsdialoog juridisch pas vereist is in de opvolgende fase waarin aanvrager een ontvankelijke aanvraag indient voor de omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (of de Omgevingswet);
- Vooraf konden locaties niet bekend gemaakt worden vanwege concurrentiegevoelige informatie;
- Door vooraf initiatiefnemers de omgevingsdialoog te laten voeren zou er op veel plaatsen in Boxtel ruis ontstaan terwijl er maar op één of twee plekken daadwerkelijke huisvesting wordt gerealiseerd.
Uiteraard vindt het college het belangrijk dat de huisvesting wordt gerealiseerd op een zodanige wijze dat er zoveel mogelijk draagvlak is bij de omwonenden. In de tenderprocedure is daarom gevraagd om aan te geven hoe de aanvrager, tijdens het opstellen van de ontwerpaanvraag, en in de daarop volgende periode van de uitwerking ervan, heeft gecommuniceerd en blijft communiceren met omwonenden over de vestiging van een huisvestingsvoorziening. Dit is ook vastgelegd doordat het een onderdeel is van de beoordelingscriteria. Daarnaast is ook vastgelegd dat de omgevingsdialoog moet zijn afgerond vóórdat de vergunninghouder een aanvraag indient voor een omgevingsvergunning.
Worden er nog meer huisvesting voor arbeidsmigranten gerealiseerd als het maximum van 800 is bereikt?
Uitgangspunt van het beleid is dat maximaal 800 bedden worden gerealiseerd. Met het uitvoeren van de tender zijn 400 bedden vergund. Zodra deze procedure is afrond zal een evaluatie van het huidige beleid, de Verordening en de Regeling plaatsvinden om te onderzoeken of bijstelling noodzakelijk is.
Wat is de geldigheid van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning?
De geldigheid van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning is 15 jaar.
Hoe lang kunnen de gebouwen voor arbeidsmigranten in gebruik blijven?
In principe 10 jaar. Voor de resterende 5 jaar dient - conform de voorwaarden in de Omgevingswet - opnieuw een vergunning te worden aangevraagd. De wijze waarop zal afhankelijk zijn van de nog in te voeren Omgevingswet.
Is de tender geslaagd?
Ja, omdat met de tender verschillende initiatieven naast elkaar op kwaliteit beoordeeld zijn en door het verlenen van deze arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning een kwalitatief hoogwaardig arbeidsmigrantencomplex kan worden opgericht. Hiermee wil de gemeente overlast in de woonwijken tegengaan, de druk op de lokale woningmarkt verlagen en humane huisvesting voor arbeidsmigranten mogelijk maken.
Waarom worden weigeringsbesluiten niet gepubliceerd?
Bij de weigering is er eigenlijk geen andere belanghebbende dan de aanvrager. Omwonenden zullen geen bezwaar willen aantekenen omdat er geen huisvestingslocatie naast hun woning komt. Aangezien het waarschijnlijk een hoop onnodige onrust geeft als we de afgewezen aanvragen publiceren, publiceren we de weigeringen niet.
Wat zijn de namen van initiatiefnemer en eigenaar?
SBA Flex is de initiatiefnemer en eigenaar.
Zijn er kosten voor de gemeente aan gekoppeld?
Nee, er zijn geen kosten voor de gemeente aan gekoppeld.
Wanneer wordt er een gereed complex verwacht? Aan welke tijdlijn moeten we denken?
Nadat er een omgevingsvergunning is verleend kan er met de bouw van start worden gegaan.
Dit is ook altijd duidelijk gecommuniceerd. De vergunning kan ingetrokken worden indien geen gebruik wordt gemaakt van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning binnen 2 jaar nadat de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning onherroepelijk is geworden.
Hoe zien de kamers er straks uit? Voor 1 of 2 personen?
Een- en tweepersoonskamers. De eenpersoonskamers delen met vieren het sanitair.
Hoe ziet de ontsluiting van het terrein eruit? Aan welke zijde?
Het terrein heeft twee mogelijkheden, aan de Oude Rijksweg en aan De Beeken. Het voornemen is om de hoofdontsluiting via de Oude Rijksweg te realiseren.
Hoe gaan de migranten op en neer naar het werk? Verwachten we verkeersstromen?
Voor afstanden tot 10 km worden fietsen ter beschikking gesteld. Het grootste deel van de medewerkers werken op Ladonk dus het merendeel zal op de fiets gaan.
400 bedden worden gerealiseerd. Om hoeveel arbeidsmigranten gaat het eigenlijk in totaal in de gemeente?
Het aantal werkzame arbeidsmigranten wordt geschat op circa 2250 waarvan naar verwachting 900 in Boxtel wonen. Dit is een schatting op basis gegevens uit het BRP, het PON onderzoek en gesprekken met werkgevers uit Boxtel.
Hoeveel arbeidsmigranten heeft SBA Flex in Boxtel werken?
SBA Flex heeft een vijftal opdrachtgevers in Boxtel. Momenteel zijn 255 uitzendkrachten werkzaam binnen deze opdrachtgevers. Bij deze bedrijven is nog een potentieel van 175 arbeidsplekken.
Hoeveel van de 400 arbeidsmigranten werken in de gemeente Boxtel?
SBA Flex heeft in hun aanvraag aangegeven dat met de te verwachten groei, die momenteel belemmerd wordt door de krapte in de huisvesting, minimaal 75% (verwacht is 337 van de 400 bedden) van de te realiseren plekken ingevuld worden door bedrijven die binnen de Gemeente Boxtel werkzaam zijn.
Waarom is gekozen voor Oude Rijksweg 11 als locatie?
Het college heeft de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning verleend aan de aanvrager met het plan dat voldoet aan de formele aanvraagvereisten en op grond van de inhoudelijke beoordeling met het hoogst aantal punten in de rangschikking is geëindigd. Dus op basis van het vastgestelde gemeentelijk beleid, de Verordening en de Regeling is dit het beste plan.
Waarom voor 400 arbeidsmigranten en niet een kleinere groep?
De plannen van grotere omvang kunnen beter de kwaliteit waarborgen dan de plannen van kleinere omvang.
Hoe verwacht je dat er geen overlast ontstaat als een kleine gemeenschap van 100 mensen plotseling wordt uitgebreid met 400 arbeidsmigranten?
Om overlast te voorkomen hebben de gemeenteraad en het college eisen gesteld aan de kwaliteit van de huisvesting zodat bewoners een prettig onderkomen hebben. Daarnaast is toezicht verplicht gesteld. SBA Flex heeft in haar aanvraag uitgebreid toegelicht hoe dit toezicht geregeld wordt. Mocht desondanks toch een keer sprake zijn van overlast is SBA Flex 24/7 bereikbaar voor omwonenden. Hoewel wij begrijpen dat de komst van een grootschalige huisvestingslocatie merkbaar zal zijn binnen de gemeente en dus ook binnen Vrilkhoven zien wij niet in dat dit tot meer overlast zou leiden in een kleine gemeenschap.
Hoe ga je ervoor zorgen dat daadwerkelijk de arbeidsmigranten gebruik gaan maken van de nieuwe grootschalige locatie, die nu in woningen wonen waar overlast wordt ervaren door de buurt?
In het beleid is het doel opgenomen om een nieuwe situatie te creëren waarbij bestaande situaties gaan verschuiven naar de nieuwe huisvestingsmogelijkheden. Daarom zijn de volgende beoordelingscriteria in de tender opgenomen:
- i. De mate waarin het plan bijdraagt aan het verminderen van de druk op de bestaande woningvoorraad.
- ii. De mate waarin het plan bijdraagt aan het verbeteren van de leefbaarheid in Boxtelse woonwijken.
Ook de aanvraag van SBA Flex is hier op getoetst. In de aanvraag is de verwachte vrijval in de woningvoorraad opgenomen. Op dit moment wonen er 186 uitzendkrachten in Boxtel waar SBA Flex de huisvesting voor verzorgt. Daarnaast zijn er nog 80 uitzendkrachten die huisvesting in Boxtel zelf georganiseerd hebben. SBA Flex verwacht hier een aanzienlijk deel van te huisvesten in de nieuwe locatie.
Waarom heeft SBA Flex een arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning én een omgevingsvergunning nodig?
Zonder de Verordening en Regeling geldt de standaard procedure en kunnen initiatiefnemers middels een verzoek voor omgevingsvergunning een plan indienen. Dit is in onze ogen zeer onwenselijk omdat hierdoor geen extra eisen gesteld kunnen worden die middels de Verordening en Regeling wel opgelegd kunnen worden. Enkele voorbeelden van belangrijke beoordelingscriteria zijn: de omgevingsdialoog, wijze van beheer en toezicht, woon- en leefklimaat voor bewoners en omwonenden en communicatieprotocol. Door het toevoegen van de arbeidsmigrantenhuisvestingsvergunning (bovenop de omgevingsvergunning) kan dus op deze onderwerpen getoetst worden en kan het college ook handhaven mocht hetgeen opgenomen in hun plan niet in werkelijkheid worden uitgevoerd.
Wat kunnen omwonenden nog allemaal inbrengen ten aanzien van het terrein op de Oude Rijksweg?
SBA Flex spant zich nog steeds in om met de directe omwonenden in gesprek te gaan over het plan. Het plan is nog niet geheel beklonken en SBA Flex wil graag het gesprek aan over bijvoorbeeld mogelijke erfafscheidingen, ideeën over het ontlasten van de buurt als gevolg van de toename van het verkeer, eventueel werken met slagbomen en drempels bij de ingang. Onderzocht moet nog worden welke maatregelen haalbaar zijn en vervolgens zullen keuzes worden gemaakt.