Vragen en antwoorden informatieavond maart

Na het eerste deel van de presentatie kregen de aanwezigen kans om vragen te stellen. De vragen en antwoorden worden hieronder kort opgesomd.

Terug naar overzicht informatieavond maart 2022.

Overzicht vragen en antwoorden

Vraag Antwoord
Wat gebeurt er met de Kalksheuvel en Veldakkerstraat als er geen geld is? Er is goedkeuring om de voorbereiding van het deelgebied 1 (Veldakkerstraat en Kalksheuvel) uit te voeren. Voor de realisatie is nog niet voldoende budget. Er is aangekondigd dat er extra geld nodig is. Door de voorbereiding verder op te starten kan een nauwkeurigere begroting wordt gemaakt en voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De beslissing hierover wordt eind juni 2022 door de gemeenteraad genomen.
Twee jaar geleden is er in de straten een wortelonderzoek (bomen effectenanalyse) uitgevoerd. Daarna kwam er vanuit de gemeente een brief met toezegging dat het project binnen 2 jaar zou worden uitgevoerd, waarom zijn we nu nog bij het schetsontwerp? Het betreft de Boom Effect Analyse uitgevoerd in november 2018. De gemeente is optimistisch geweest met de uitvoeringsdatum en heel altijd een “streven” in de brieven genoemd. Binnen de gemeente Boxtel zijn andere keuzes, mede door de processen rondom de VLK, waardoor Kalksheuvel naar achter is geschoven. De gemeente is voornemens om de straten in één keer goed aan te pakken waardoor afstemming met andere partijen nodig is.
Als de Kapelweg wordt afgesloten, komt er dus meer vrachtverkeer door de Veldakkerstraat en Kalksheuvel, hoe wordt hier mee omgegaan bij de gemeente? Na de realisatie van de VLK en het afsluiten van de spoorovergangen wordt het vrachtverkeer gedwongen via de VLK te rijden. Verwachting is dat er alleen nog lokaal vrachtverkeer door de straten komt. Denk daarbij aan lokale bedrijven, vuilniswagen en verhuiswagen. In het ontwerp wordt rekening gehouden dat vrachtverkeer ontmoedigd wordt om door de straten te rijden, maar dat het nog wel mogelijk is/ moet zijn om elkaar te passeren.
Wat verandert er in de waterhuishouding? Er komt een gescheiden rioolstelsel. Hierdoor wordt vuilwater gescheiden van regenwater. Vuilwater gaat naar de zuivering, regenwater komt uiteindelijk weer in het oppervlaktewater terecht zoals sloten en het Smalwater. Daarnaast verdwijnt het drukriool in de Kalksheuvel tussen Loxvenseweg en Veldakkerstraat en wordt het ook een gescheiden vrijvervalriool.
Wordt er vanwege de energietransitie rekening gehouden met de toenemende vraag/teruglevering van stroom? Bijvoorbeeld voor zonnepanelen? De gemeente heeft contact gelegd met de netwerkbeheerder(s). De netwerkbeheerders beslissen uiteindelijk of het stroomnetwerk aangepast wordt.
Klinkers of asfalt? Klinkers, op dit moment is de gemeente voornemens om gebakken materialen te gebruiken bij de herinrichting van de straten.
In 2018 is gekozen voor de variant ‘woonerf model’ wat houdt dit in de praktijk in?

Het wordt geen woonerf, maar het blijft een 30 km/uur weg. Het ontwerp van de straat heeft als sfeer ‘woonerf’. Dit betekent dus dat er 30 km/uur mag worden gereden, zoals nu ook het geval is. En dus geen 15 km/uur zoals in een woonerf. Hier gaat Eric Artz in het tweede deel van de presentatie verder op in.

Hoe lang is mijn huis niet bereikbaar tijdens de uitvoering? Tijdens de uitvoering wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van de huizen. Wanneer de aannemer in de buurt van uw huis komt zal hij dit tijdig aan u laten weten. Ook zorgt de aannemer er voor dat de containers verzameld worden voor leging en dat uw huis ten alle tijden lopend bereikbaar blijft. Het kan wel voorkomen dat u tijdelijk de auto elders moet parkeren.
Het riool in de Veldakkerstraat en Kalksheuvel is al jaren afgeschreven, waarom is dit nog niet vernieuwd? De gemeente Boxtel is voornemens om de straat maar één keer open te maken. Hiervoor is er ook contact met nutspartijen. Door externe ontwikkelingen als PFAS, Stikstof en VLK is het project steeds naar achteren geschoven.
Heeft het wel of niet komen van de VLK uiteindelijk consequenties voor het ontwerp?  Nee, de plannen voor de Veldakkerstraat en Kalksheuvel zijn onafhankelijk van het wel of niet realiseren van de VLK. Dit geldt niet voor de Kapelweg, daarom wordt het plangebied nu in twee deelgebieden aangepakt.
De Kapelweg wordt afgesloten voor motorvoertuigen, waarom blijft dit niet open ook al komt de VLK er? Dan worden de verkeersstromen toch meer verdeeld? Nu komt al het verkeer straks door de Kalksheuvel naar de VLK? Dit is in het kader van de VLK. Mocht u hierop willen reageren dan kan dit op de lopende bestemmingsplanprocedure van de VLK. Hier hebben wij geen invloed op en 'het verkeer' zijn enkel de bewoners die daar wonen.
Er wordt te hard gereden in de wijk, wat gaat hier aan gebeuren? In het ontwerp worden verkeersremmende maatregelen meegenomen en wordt het verkeer door middel van de inrichting geattendeerd dat de maximale snelheid maar 30 km/uur is. Maar uiteindelijk komt het wel neer op het gedrag van de bestuurders, daar heeft de gemeente geen invloed op.
Tot hoe ver wordt het riool in de Kalksheuvel doorgetrokken? Het gescheiden riool wordt vanaf de kruising met de Loxvenseweg opgepakt. Alle huizen vanaf de Loxvenseweg richting de wijk worden aangesloten op de nieuwe vrijverval riolering.