Cliëntervaringsonderzoeken om jeugd beter te ondersteunen

Wegwijs is de centrale ingang voor alle sociale vraagstukken die leven binnen de Boxtelse samenleving. Dit geldt ook voor de ondersteuningsbehoefte van jongeren en ouders. Maar hoe ervaren onze inwoners de dienstverlening? Door het uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken rondom jeugd, krijgt Wegwijs meer inzicht wat er verbeterd kan worden om jongeren en ouders beter te ondersteunen. “Als we weten waar we onze diensten kunnen verbeteren, kunnen we beter steun bieden in het belang van kind en ouder,” zegt Désiré van Laarhoven, wethouder Jeugdzorg.

Het cliëntervaringsonderzoek

De ervaringsonderzoeken worden uitgevoerd door bureau Magis. Zij voeren al een dergelijk onderzoek uit bij Wegwijs voor de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Het cliëntervaringsonderzoek zal puur gericht zijn op de klantreis die jeugd (en ouders) maken bij Wegwijs. Zo wordt onder meer de ervaring onderzocht vanaf het eerste contactmoment tot en met de ervaringen met jeugdconsulenten.

De meerwaarde

Wethouder Van Laarhoven: “We zien de hulpvraag als vertrekpunt. Daarnaast zijn ouders en jongeren mede-eigenaar van het plan van aanpak, de uitvoering hiervan en de uiteindelijke oplossing die past bij hun mogelijkheden om de doelen te bereiken, ook na de tijdelijke ondersteuning vanuit Wegwijs. Daarom is het echt een meerwaarde om te weten hoe men de ondersteuning ervaart.”

Voorbereidingen onderzoek

De voorbereidingen van het onderzoek starten na de zomerperiode. Met terugwerkende kracht worden hierin de resultaten van 2022 als nulmeting meegenomen. Dit wordt maandelijks gecontinueerd tot en met 2024. De eerste, tussentijdse resultaten worden eind dit jaar verwacht.