Lees mee wat Martine allemaal doet op en rondom opvang Velder
Vraag | Reactie |
---|---|
Wat is jouw rol/taak binnen CNO Velder? |
Als bevoegd docent Nederlands sta ik samen met een vrijwilliger voor de klas. |
Wat is jouw motivatie om hier te komen werken? |
Van oorsprong ben ik opgeleid als grafisch ontwerper. In Rotterdam, waar ik destijds woonde, merkte ik dat vanuit ik mijn maatschappelijke betrokkenheid iets wilde doen voor de kinderen uit de stad. Als zij-instromer heb ik jarenlang in het mbo gewerkt. Dus ik ben gewend om met jongeren te werken met taalachterstanden en problemen thuis. Ik vond het mooi dat ik voor hen een kleine spil was in hun dagelijks leven. Ze iets mee kon geven, niet alleen de normen en waarden maar ook gezelligheid. Door ze bijvoorbeeld veel complimenten te geven, zag je de kinderen groeien. Je geeft ze bagage mee zodat ze iets kunnen betekenen en gelukkig kunnen worden. Dus toen ik de oproep zag voor dit onderwijs dacht ik: die is voor mij. Deze vluchtelingenkinderen hebben verder niks. Dus voor de tijd dat ze hier zijn, wil ik ze iets leren en meegeven. Als is het maar liefde en aandacht. Maar ik ben niet voor niets docent Nederlands dus ik wil dat ze zich ook verstaanbaar kunnen maken. |
Hoe start jouw dag? |
Mijn dag start hier om 8.45 uur. Eerst zorg ik dat het klaslokaal netjes is. Tafels opgeruimd, de stoelen staan mooi aangeschoven, de mappen op tafel. Dan ga ik het lesplan kopiëren. De overdracht doen we via de app. Rond 9.15 komen de leerlingen, altijd leuk om ze weer te zien! |
Wat staat op nummer 1 op je to-do-list? |
Thuis besteed ik heel veel aandacht aan het lesplan. Ik hou van structuur en deze leerlingen hebben die structuur ook nodig. Ze zijn gebaat bij een vaste groep docenten die zij meerdere malen per week zien. We zijn aan het pionieren. Niet alleen met de lesstof maar ook met de onderlinge dynamiek en verbinding. Dus het lesplan biedt houvast. |
Wanneer is jouw dag geslaagd? |
Wanneer de leerlingen allemaal iets hebben bijgeleerd. Dat je aan hun gezichten ziet dat ze het leuk vonden. Dat ze er mogen zijn. De leerlingen krijgen Nederlandse taal en rekenen aangeboden, maar er is ook ruimte voor aardrijkskunde en biologieles van bevoegde docenten. En we zien prachtige werken ontstaan bij beeldende vorming. |
Waar kan je wel wat hulp bij gebruiken? |
Deze kinderen hebben, net als alle andere kinderen, volop ideeën en dromen over hun toekomst. Er zitten zoveel talenten bij. |
Noem een mooi moment dat je hebt meegemaakt. |
Een omhelzing door een leerling begeleid door een, o juf!! Mooi om te zorgen voor die positieve vibe. Als de klas gehusseld wordt, de positieve aspecten juist benadrukken. “Leuk dat je bij mij in de klas komt” en als ik dan een lach zie of een boks krijg, daar doe ik het voor! |
