Cliëntervaringsonderzoek jeugd 2022

Gemeente Boxtel is gestart met het meten van de cliëntervaringen jeugd met de eigen gemeentelijke dienstverlening. In totaal wordt over drie jaren (2022, 2023, 2024) de dienstverlening gemeten. De eerste resultaten over 2022 zijn bekend. Met de verbeterpunten gaat de gemeente meteen aan de slag.

Tevreden over contact en ondersteuning Wmo en Jeugdhulp

De doelgroep van het onderzoek zijn cliënten die in 2022 een aanvraag hebben gedaan. Ouders en verzorgers hebben een vragenlijst ontvangen vanuit onderzoeksbureau MAGIS. Jongeren vanaf 16 jaar kregen de mogelijkheid zelf deel te nemen. De deelnemers aan het onderzoek worden ook wel respondenten genoemd. 

Belangrijkste uitkomsten Wmo en jeugdhulp

  • Gemiddeld beoordelen de respondenten toegang Wegwijs met het cijfer 7,1 in 2022.
  • 61% is zeer tevreden over de bereikbaarheid van toegang Wegwijs.
  • Bij 68% van de respondenten zijn de plannen van aanpak over de hulpverlening helder.
  • 62% is tevreden over de mate waarin rekening is gehouden met andere problemen binnen het gezin.

Verbeterpunten

Voor 39% van de respondenten was het onbekend dat er gebruik gemaakt kon worden van een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) in de vraag voor de juiste hulp. De snelheid van het proces vanaf de aanvraag, het inplannen van het eerste kennismakingsgesprek en het besluit zou ook verbeterd mogen worden. Bij 43% had het kennismakingsgesprek na de aanvraag langer dan een maand geduurd. Het communiceren naar de inwoners over de stappen in het traject is daarin een punt van aandacht.

Doe mee aan de cliëntervaringsonderzoeken

De resultaten van het onderzoek over 2022 laten maar een klein gedeelte zien. Er waren namelijk weinig deelnemers. Ondanks dat neemt de gemeente de resultaten zeker serieus. Het onderzoek over het jaar 2023 is ook al uitgevoerd. Deze resultaten verwachten we in mei. Daarna brengen we verbeteringen en maatregelen in kaart. Deze verbeterpunten en maatregelen nemen we mee in onze dienstverlening.

Over 2024 worden nog onderzoeken gedaan. Het onderzoek geeft de gemeente handvaten voor de mogelijke verbeteringen van de dienstverlening aan jongeren en hun ouders/verzorgers. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in de zelfredzaamheid, verbetering van de leefsituatie en de mening en ideeën van cliënten. Daarom willen we je graag uitnodigen om de cliëntervaringsonderzoeken in te vullen.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Wist je dat we iedere week een digitale nieuwsbrief versturen met daarin een nieuwsoverzicht? Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief en ontvang het nieuws in de gemeente in jouw mailbox.