Wijkteams bestaan 5 jaar

Vijf jaar geleden werden de wijkteams opgericht. In deze teams werken professionals uit verschillende vakgebieden intensief samen om inwoners ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld bij vragen over welzijn, opvoeding, financiën. In Boxtel zijn er twee wijkteams. Eén daarvan werkt vanuit het gemeentehuis en één vanuit Ursula. Het team vanuit het gemeentehuis werkt met ongeveer 20 collega’s voor inwoners in Liempde, Boxtel-Oost en Lennisheuvel. De consulenten uit de teams werken laagdrempelig en dicht. Zo helpen ze inwoners hun eigen kracht te vinden. 

Een kijkje achter de schermen

Vóór de oprichting van de wijkteams werden inwoners met hulpvragen ook geholpen. De start van wijkteams betekende echter een andere manier van werken. En als iemand kan uitleggen hoe de wijkteams een verschil kunnen maken in het leven van inwoners, dan is het consulent schulddienstverlening Mart. Hij werkt sinds 1995 bij de gemeente. Altijd met de insteek om inwoners te helpen. Volgens hem lukt dat sinds de start van het wijkteam het beste. Mart: “Voorheen was er weinig samenwerking, het verschil is gigantisch.” Samen met WMO-consulente Jørgi geeft hij een kijkje achter de schermen.

Mart begint: “Vroeger keken we puur naar de vraag waarmee inwoners kwamen. We keken minder naar de omstandigheden of persoonlijke kenmerken. Ook was destijds de opdracht om de inwoner zelf zijn hulpvraag te laten formuleren. Maar dat is voor mensen hartstikke moeilijk.”

Mét de inwoner aan zet

Tegenwoordig gaan de consulenten bij aanmelding eerst op huisbezoek. “Na 2 of 3 gesprekken hebben we goed in beeld wat het echte probleem is. En dat is soms iets anders dan waarmee de inwoner eigenlijk bij ons kwam,” zegt Mart. “Of er speelt veel meer dan die ene vraag over, bijvoorbeeld, schuldproblematiek. In mijn werk is dat zelfs bijna altijd zo.” 

Mart geeft aan dat er altijd met goede intenties werd gewerkt, maar de werkwijze van de wijkteams, met veel persoonlijk contact, levert meer resultaat op. “Je moet mensen doorgronden, hun gedachtegang kunnen volgen. Dan kun je eruit halen wat erin zit, mensen weer kansen geven voor de toekomst. Dat is voor mij het mooiste aan dit werk.”

Wél stelt het wijkteam voorwaarden aan de ondersteuning: inwoners dragen ook eigen verantwoordelijkheid. “Dat zorgt soms voor gemopper, maar dat is niet erg. Aan het einde van een traject voel je vrijwel altijd dankbaarheid,” aldus Mart.

Jørgi werkt drie jaar bij het wijkteam en heeft te maken met uiteenlopende hulpvragen. Ze geeft een paar voorbeelden. “Iemand heeft een traplift nodig, er is problematiek vanuit eenzaamheid of er is huishoudelijke hulp nodig. Ik help mensen dat aanvragen of we kijken naar andere oplossingen. Veel mensen weten simpelweg niet waar ze moeten zijn als ze hulp nodig hebben. Of ze zijn niet bekend met de ‘potjes’ waarmee je - afhankelijk van de situatie - een bijdrage of vergoeding kunt krijgen. En ik snap dat heel goed! Want het is soms best ingewikkeld geregeld in ons land. Maar trek aan de bel! Er is veel wat wél kan.”

Samen het verschil maken

Jørgi heeft regelmatig te maken met meerdere problematieken in één gezin. Daarom is deze manier van werken volgens haar precíes wat nodig is. Als voorbeeld geeft zij een casus waarin er in eerste instantie zorgen waren over eenzaamheid, het bleek veel groter. “Tijdens het huisbezoek zag en hoorde ik dat er veel meer speelde. Vanuit daar heb ik extra partijen ingeschakeld, mét toestemming van de inwoner. We doen nooit iets zonder overleg. 

Verschillende disciplines kwamen samen. De ene helpt bij het zoeken naar een hobbyclub, de ander kijkt mee bij de aanvraag naar een scootmobiel. Er was ook reiniging in huis nodig en vervolgens huishoudelijke hulp. Ook dat is geregeld. Ik kwam die persoon later tegen met een grote glimlach op het gezicht. Dat is wat mij voldoening geeft: met andere partijen het verschil maken en de kwaliteit van leven vergroten.” 

Die andere partijen waar Jørgi naar verwijst, zijn soms ook hulpverleners van andere organisaties. Denk aan de GGD, scholen of huisartsen. 

Meer signalering

Door de samenwerking worden hulpvragen tegenwoordig sneller gesignaleerd. Er is minder kans op escalatie. Een gevolg van de werkwijze is echter ook dat meer heftige situaties in beeld komen. Het wijkteam wordt daarom uitgebreid met een procesregisseur. Mart: “In situaties waar mogelijk gevaar is voor gezinsleden en waar veel instanties betrokken zijn, gaat diegene kijken wie wat doet en wie aan zet is. Een goede ontwikkeling.”

Jørgi sluit af met de essentie en de kracht van de wijkteams: “Werken in een wijkteam draait om vertrouwen. In elkaar en op elkaars expertise. Het is fijn om daarbij te horen.” 

Ontmoet het wijkteam

In vijf jaar is er dus veel bereikt en staan de consulenten gedreven voor je klaar. Heb je behoefte aan ondersteuning? Wil je meer weten over de wijkteams? Lees meer informatie over Wegwijs.   

Bij Wegwijs krijg je informatie, advies, een verwijzing of wordt de hulpvraag gecoördineerd. Als het past bij de situatie, wordt vervolgens de juiste persoon uit het wijkteam ingeschakeld.